Träning för seniorer

Träning är grundläggande för att må bra. Det gäller så väl yngre som äldre. Det är aldrig för sent att börja träna. Men för dem som är lite äldre när de börjar finns det några saker att tänka på. När kroppen åldras blir den lite känsligare och svagare och det är viktigt att träningen är skonsam mot kroppen. Därför är det viktigt att som senior gå ut lite försiktigt till en början. När man sedan har fått upp vanan så går det bra att pressa kroppen lite mer. Här kommer vi ge förslag på olika sorters träning som passar seniorer.

Att träna på gym

Det finns massor med tips på träning för seniorer. Ett av dessa tips är att gå på gym. Många tänker kanske att gym är till för yngre människor men det stämmer inte alls. Att träna på gym är en alldeles utmärkt träningsform även för äldre människor. Det gäller bara att anpassa motståndet och valet av övningar efter vad kroppen klarar och mår bra av. På en del äldreboende finns det gym där de boende kan träna. Då kan de äldre ofta få hjälp av personalen för att hitta rätt övningar. Att träna på gym är stärkande och ofta även socialt stimulerande då det går att träffa likasinnade.

Vattengympa passar äldre

En annan träningsform som passar äldre är vattengympa. Att träna i vatten är skonsamt för kroppen och många upplever att det är trivsamt och lätt att röra sig i vattnet. Detta kan vara en utmärkt träningsform för den som börjar känna sig lite stel eller tung i kroppen. Dessutom är det socialt stimulerande då vattengympa ofta sker i grupp och många gånger med samma deltagare vecka efter vecka. På det sättet kan de äldre lära känna varandra och uppmuntra varandra när det gäller träningen. Vattengympa är också bra eftersom det är en träningsform som passar året runt, oavsett vilket väder det är.